Ny metode belyser virksomheders rekrutteringsbehov bedre

med Ingen kommentarer

De fleste virksomheder bruger elektroniske jobopslag som en kanal til at rekruttere nye medarbejdere. Hver måned kommer der derfor mange tusind nye jobopslag, som indeholder værdifuld viden om virksomheders faktiske efterspørgsel – en viden, som traditionelle analyser af behovet for arbejdskraft ikke udnytter.

Højbjerre Brauer Schultz har i samarbejde med STAR udviklet en helt ny metode, der ved hjælp af avanceret algoritmer kan udtrække data fra alle elektroniske jobopslag i Danmark. Det gør det muligt at sende målrettede surveys om konkrete jobopslag til de personer, som er kontaktperson i jobannoncen. Altså følger metoden det enkelte jobopslag, fremfor at en person skal svare på virksomhedens generelle behov for arbejdskraft.

Det har flere fordele:

  • Mere retvisende svar. Fx på store arbejdspladser som sygehuse eller store virksomheder kender én person ikke til alle forsøg på rekruttering i virksomheden.
  • Mere præcise svar. Surveyen spørger ind til specifikke stillinger som ”anæstesisygeplejerske” fremfor ”sygeplejerske”, hvorfor analysen kan afrapporteres meget præcist.
  • Mere målrettet dataindsamling. Kun virksomheder, som har haft et rekrutteringsbehov kontaktes, hvilket giver flere brugbare svar.

Den ny metode bruges i Beskæftigelsesministeriets analyser af rekrutteringssituationen på det danske arbejdsmarked, som bl.a. indgår i Arbejdsmarkedsbalancen. Læs analysen her.

​Hvis I er interesseret i at høre mere om den nye metode, og hvordan den anvendes i andre sammenhænge, så tag fat i partner Andreas Højbjerre, cand.polit., på 2021 3953 eller ah@hbseconomics.dk.